با توجه به ميزان دسترسي امروز مردم به اينترنت، اگر به شما بگويم تعداد افرادي كه هر روز آنلاين مي‌شوند بيشتر از تصور شماست و روز به روز هم به آن اضافه مي‌شود، باور مي‌كنيد؟
 
 
در واقع، طبق تحقيقات جهاني، استفاده “ثابت” از اينترنت در ميان بزرگسالان فقط در سه سال گذشته ۵ درصد افزايش داشته است. اين افزايش استفاده از اينترنت باعث شده كه نوع خريد مردم نيز از خريدهاي فيزيكي و حضوري به خريد آنلاين تغيير كند.
 
 
در اين ميان اين بازاريابي بوده است كه در هر دو نوع خريد ارتباط شما را با مخاطبان و مشتريان حفظ كرده است و راهي براي فروش بيشتر شما بوده است. امروزه مفهوم بازاريابي با قديم فرق كرده است و بستري به اسم اينترنت محلي است كه كسب و كارها به دنبال فروش و معرفي برند خود هستند.
 
 
ديجيتال ماركتينگ يا همان بازاريابي ديجيتال به هر شكلي از بازاريابي كه به صورت آنلاين انجام مي‌شود، گفته مي‌شود.
 
 
در بسياري از شركت‌ها و سازمان، ديجيتال ماركتينگ به عنوان يك روش واقعاً موثر براي جذب، تعامل و همچنين فروش آنلاين، استفاده مي‌شود. اما هستند كساني كه هنوز هم سوالات زيادي در مورد بازاريابي ديجيتال دارند و دوست دارند تا بيشتر درباره اين مفهوم بدانند. بنابراين، تصميم گرفتيم به سؤال تمام آنها پاسخ دهيم. بنابراين، تعريف ديجيتال ماركتينگ چيست؟
 
 
ديجيتال ماركتينگ چيست؟
 
 
 
ديجيتال ماركتينگ شامل تمام فعاليت‌هاي بازاريابي مي‌شود كه از طريق بستري به نام اينترنت صورت مي‌پذيرد. مشاغل از كانال‌هاي ديجيتال مانند موتورهاي جستجو، شبكه‌هاي اجتماعي، ايميل و ساير وب‌سايت‌ها براي ارتباط با مشتريان فعلي و احتمالي خود استفاده مي‌كنند.
يك ديجيتال ماركتر ممكن است بگويد كه ديجيتال ماركتينگ و بازاريابي درونگرا مفاهيم يكساني دارند، اما در اصل تفاوت‌هاي جزئي در اين دو وجود دارد.
 
 
 
 
نقش ديجيتال ماركتينگ در شركت‌ها چيست؟بازاريابي سنتي معمولا به اين صورت است كه تبليغات به صورت چاپي، ارتباط تلفني با مشتريان يا به صورت فيزيكي و حضوري انجام مي‌شود، اما نقطه مقابل آن بازاريابي ديجيتال كاملا به صورت آنلاين و الكترونيكي رخ مي‌دهد. اين بدان معناست كه شركت‌ها و برندها امكانات بسيار بيشتري براي دسترسي به مشتريان بيشتر از جمله ايميل، ويدئو، شبكه‌هاي اجتماعي و موتورهاي جستجو در اختيار دارند.
 
 
 
 
در تمام مراحل ديجيتال ماركتينگ (Digital Marketing) آگاهي از برند حرف اول و آخر را مي‌زند و يك اصل به شمار مي‌آيد. در دنياي آنلاين امروز، تمام كسب و كارها وب‌سايت دارند و داشتن وب‌سايت را از واجبات كسب و كار خود مي‌دانند. حتي اگر وب‌سايت نداشته باشند، سعي مي‌كنند تا در شبكه‌هاي اجتماعي يا ديگر كانال‌ها حضور پررنگي داشته باشند. محتواي ديجيتال و بازاريابي آن به قدري در ميان كسب و كارها رايج است كه اكنون مصرف كنندگان از كسب و كارها انتظار دارند تا يكي از ابزارها ديجيتال را در اختيار داشته باشند و بسياري از كسب و كارها اين ابزارها را راهي براي جلب اعتماد مشتري مي‌دانند.