چگونه می‌توانم از سایت و قالب آماده استفاده کنم؟

وبلاگ راه اندازی سایت و فروشگاه اینترنتی
وقتی صحبت از طراحی سایت می‌شود اکثر افراد تصور می‌کنند که راه‌اندازی سایت کاری سخت و زمان‌بر است. مثلا به همسایه‌ام که مدرس زبان است گفتم چرا یک سایت آموزشی تاسیس نمی‌کنی؟ در جواب گفت که طراحی سایت سخت است و زمان زیادی هم ندارم که بخواهم روی سایتم کار کنم. افراد زیادی مثل همسایه‌ام هستند که دوست دارند سایت داشته باشند. اما چون طراحی سایت کار سختی است، هیچ وقت دنبالش نرفتند. می‌خواهم بگویم که راه‌های راحت‌تری هم برای طراحی سایت وجود دارد که به درد این افراد می‌خورد.
 
یکی از این راه‌ها استفاده از سایت یا قالب آماده است. اگر به دنبال راه‌اندازی سایت هستید احتمالا عبارت "سایت آماده" یا "قالب آماده" را زیاد در اینترنت دیده‌اید. خیلی از افرادی که قصد تاسیس سایت دارند از ما در مورد سایت و قالب آماده می‌پرسند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم که مطلبی تهیه کنیم تا بیشتر با مفهوم و ویژگی‌های سایت و قالب آماده آشنا شوید.
 
سایت و قالب آماده چیست؟
اول از همه بگویم که سایت آماده و قالب آماده با هم فرق دارند. سایت آماده یعنی این که یک شرکت طراحی سایت به صورت اختصاصی سایتی را طراحی کرده و آن را به چند نفر می‌فروشد.
 
این روزها هزینه طراحی سایت اختصاصی آن‌قدر زیاد شده که فقط شرکت‌های خیلی بزرگ، با پشتوانه مالی فراوان قادر به تهیه آن هستند. همین مسئله باعث شده بازار طراحی سایت اختصاصی کمی کوچک‌تر و محدودتر از قبل شود. به همین دلیل برخی از شرکت‌های طراحی سایت تصمیم گرفتند سایت‌هایی را به صورت اختصاصی طراحی کنند و آن را با قیمت کمتر به چند نفر بفروشند.
 
آشنایی با اصطلاح سایت و قالب آماده
 
مثلا هزینه طراحی یک سایت فروشگاهی اختصاصی مثل دیجی کالا از 100 میلیون تومان شروع می‌شود. مطمئنا این هزینه برای هر کسب و کاری خیلی زیاد است و هرکسی قادر به خرید آن نیست. اما شرکت طراح، یک سایت با کدنویسی اختصاصی و مشابه دیجی کالا و با تمام امکانات تهیه می‌کند. بعد آن را با قیمت مناسب‌تری مثلا حدود 2 میلیون تومان برای فروش قرار می‌دهد. با این قیمت بدون شک افراد بیشتری قادر به خرید سایت هستند. به این نوع از سایت‌ها اصطلاحا سایت آماده می‌گویند.
 
اما قالب آماده قضیه‌اش متفاوت است. اگر برای ساخت سایت از سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس استفاده کنید، تعداد زیادی قالب رایگان و پولی برای آن پیدا می‌کنید. به این قالب‌ها که از قبل تهیه شده‌اند، قالب آماده گفته می‌شود. اما در کنار قالب آماده می‌توانید از یک شرکت طراحی سایت بخواهید که با توجه به سلیقه شما یک قالب اختصاصی برای سیستم مدیریت محتوای سایت‌تان تهیه کند. برای آشنایی بیشتر با انواع قالب‌ها می‌توانید مقاله «طراحی سایت؛ قالب آماده یا قالب اختصاصی؟» را مطالعه کنید.
 
پس باید بگوییم که سایت آماده در واقع شامل یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) اختصاصی به همراه قالب اختصاصی است که به چند نفر فروخته می‌شود. اما قالب آماده فقط یک قالب با طراحی اختصاصی است که برای سیستم مدیریت محتوای عمومی طراحی شده و به چند نفر فروخته می‌شود. به همین دلیل قیمت سایت آماده به مراتب بالاتر از قالب آماده است. برای اینکه بیشتر با سیستم مدیریت محتوا و انواع آن آشنا شوید بهتر است مقاله «هرآنچه باید در مورد سیستم مدیریت محتوا بدانید» را مطالعه کنید
 
طراحی سایت با قالب اماده چه مزایا و معایبی دارد